Controleer of de SWR-meter goed werkt. Dit klinkt misschien logisch maar een oude SWR-meter kan “verlopen” en dient goed afgeregeld te zijn. Twijfel je over je eigen metertje? Probeer in dat geval een metertje te lenen of vind hier een nieuwe. Ook is het van belang dat je weet hoe je de meting uit moet voeren.
Alvorens het afstellen, sluit alle deuren/ramen, kofferbak en motorkap. Parkeer je voertuig in een open terrein. Blijf weg uit de buurt van: Flats, hoge bomen en struiken, garageboxen, loods etc.
Wees er zeker van dat de antenne geplaatst is op een vrij metaal oppervlak zodat de antenne goed kan uitstralen. Plaats de antenne dus niet vlak naast een glazen- of metalen object (cabine of bumper).
Vermijd inkorten van de door de fabrikant meegeleverde antennekabel. Inkorten van de fabriekskabel heeft meestal een slecht effect op de SWR.
Controleer op kortsluiting in de antennekabel en antennevoet. Gebruik daarvoor een multimeter om na te gaan of de kern van de kabel contact maakt met de mantel en of de antennevoet contact maakt met massa.
Controleer de gehele antennekabel op uiterlijke beschadigingen. Vermijd bij het wegwerken van de antennekabel te krappe bochten, de antennekabel kan daardoor intern breken.
Controleer de gesoldeerde plug. Is dit wel correct en netjes gedaan? Maakt het soldeerwerk geen sluiting? Steken er achteraan de plug geen koperdraadjes uit?
Overtollige antennekabel mag niet opgerold worden in korte windingen, de kabel wordt op deze manier een spoel. Dit geeft een signaal feedback op de kabel.
Controleer met een multimeter of het CB-apparaat goede elektrische massa maakt.
Controleer de antenne op eventuele breuken in de spoel. Gebruik een multimeter en meet of er continuïteit is tussen de antennevoet en de spriet.
Bij een vaste montage: wees er zeker van dat de antennevoet goed massa maakt met het voertuig. Als de lak te dik is kan het een slechte massa opleveren.
Vaak is er door de onderkant van het plaatwerk wat extra te schuren een betere massa te bereiken.